Apa Yang Kita Selalu Lupa..

Ya Allah, Ya Tuhanku! Rahmatilah aku dengan Al-Quran dan jadikanlah Al-Quran bagiku sebagai pemimpin, cahaya, petunjuk dan rahmat.
Ya Allah, Ya Tuhanku! Ingatkanlah aku apa yang aku terlupa. Ajarkanlah aku daripada Al-Quran apa yang aku jahil. Berikanlah aku kemampuan membacanya sepanjang malam dan siang; dan jadikanlah Al-Quran itu hujah bagiku. Tumbuhkanlah kecintaanku pada Al-Quran. Jadikan ia perisaiku,teman hidupku di dunia, penghibur kesepianku di dalam pusara dan penyelamat diriku pada hari kiamat kelak.
Ya Allah, jadikanlah Al Quran penyuluh jalan meniti sirat, teman ke syurga dan pendinding api neraka. Perkenankanlah wahai tuhan sekalian alam...

Hit Counter (1/12/08~now)

Friday, May 22, 2009

History of French n Learn It..

(Sumber Wikipedia Bahasa Melayu)

Bahasa Perancis (le français, la langue française) merupakan antara bahasa Rumi yang berasal dari Perancis, Belgium, Luxembourg dan Switzerland dan kini dituturkan oleh lebih 300 juta orang di seluruh dunia sebagai bahasa ibunda atau bahasa kedua. Bahasa Perancis berasal daripada bahasa Latin Empayar Rom. Ia juga dipengaruhi oleh bahasa Celtic kawasan Gaul serta bahasa Germanic orang Frank.

Kini, bahasa Perancis merupakan bahasa rasmi 29 buah negara, serta bahasa rasmi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu dan banyak lagi pertubuhan antarabangsa yang lain. Pertubuhan la Francophonie merupakan pertubuhan negara penduduk penutur bahasa Perancis.

Antara negara-negara yang menuturkan bahasa tersebut adalah seperti Perancis, Kanada terutamanya di Quebec, New Brunswick dan bahagian Ontario; Belgium; Switzerland; Lubnan; Luxembourg; Monaco; Maghribi; Algeria; Tunisia; banyak Barat dan bangsa Afrika Tengah seperti Côte d'Ivoire, Republik Demokratik Congo, Niger dan Senegal; Haiti; Mauritius; sesetengah negara Asia seperti Laos, Kemboja, dan Vietnam; Mexico; dan A.S dari negeri Louisiana.

Ok skrg kita blajar, utk step yg pertama kita msti tau sikit2 pronouncation dia, x tau smua pun x pe psl klau banyak vocab yg kita tau so lama2 pronounce dia pun kita tau gak...hihihi pndai ckp je aku ni, padahal aku pun baru nak belajar ni..so mari kita mulakan!!



* Sesiapa yg nak dengar cara sebutannya atau belajar dengan lebih dalam gitu..boleh la link ke add..
http://french.about.com/library/begin/bl-begpronunciation.htm

0 ulasan: